top of page

Unitedin sparraajat "dynamic duo" Kiki ja Petteri

Eezy Unitedin vierellä kulkijoina on toiminut työelämän kehittäjän Eezy Flow Oy:n riveistä Kiki Brandt-Tallqvist ja Petteri Tuominen.


Tiimin kapteenin Antti-Jussi ”AJ” Niemen mukaan sparraus on yhdistänyt tiimiä, kirkastanut Unitedin missiota, ja ohjannut tiimin tekemistä oikeaan suuntaan.

Kikille ja Petterille projekti on ollut sydäntä lähellä.


- Tämä oli yksi viime vuoden koskettavin duuni. Ja se johtui siitä, että olen itse ollut tilanteessa, jossa urheilu-ura on päättynyt, ja sitten on saanut olla onnellisten tähtien alla, jossa on ollut ihmisiä ympärillä, jotka ovat osanneet auttaa minua. Tämä kosketti omaa elämää, jolloin siitä tuli syvällisempi työ, ja Kikillä ihan sama asia, Petteri kertoo.


- Olen Otto Brandt:n kasvatti, eli olen viides sukupolvi moottoripyöräalalla, ja siinä olen nähnyt niin monta kertaa sen, mitä käy, kun loukkaantuu kisoissa, ja mitä niille urheilijoille käy sen jälkeen, ja kuinka vaikea on työllistyä. Siinä ei ole montaa polkua. Sydän sykki tälle caselle, sillä missio on niin lähellä. Uskon, että kaikki urheilijat, jotka ovat olleet siinä tilanteessa, tunnistavat ongelman, jota United haluaa ratkaista. Se oli meille niin selvä, että me haluamme auttaa siinä. Me haluamme aina olla hyvisten puolella. Se on meidän pyrkimyksemme, Kiki kertoo.


Eezy Flow, jossa Kiki ja Petteri työskentelevät, on liiketoiminnan konsultointiyritys. Sen neljä tukijalkaa ovat tutkimukset, strategiat ja konseptit, johtaminen ja valmennukset sekä muutosjohtaminen. Kiki avaa, että käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että Eezy Flow voi olla yrityksen elinkaaren kaikissa vaiheissa mukana. Hän ja Petteri tekevät paljon töitä tiiminä.


- Me ollaan kahdella K:lla liikenteessä: Petteri on konseptoinnin samurai, ja minä olen kulttuurin samurai. Ja ne kulkevat aika hyvin käsi kädessä, koska jotta konsepti lähtee elämään, niin siihen tarvitaan usein kulttuurin muutosta, ja asiakaskeskeisyyttä kulttuuriin, ja toisin päin. Kulttuuria ei voi johtaa ilman suuntaa, niin konsepti antaa suunnan siihen, Kiki kertoo.


- Mitä monesti unohdetaan, on se, että tehdään yhtä asiaa, mutta kun yksi plus yksi ei ole kaksi, vaan se on kolme. Ja monesti keskitytään näihin yksi plus yksi asioihin, ja ne tehdään erillisiä töinä. Kun taas tässä ne yhdistetään, ja silloin lopputulos on paljon parempi, Petteri lisää.


Unitedin strategiatyötä on tehty koko tiimin kanssa. Petteri kertoo, että tarve suunnan selkeyttämiselle nousi siitä, että Unitedin oma ja vahva urheilijalle työpaikka -missio hukkui Eezy-konsernin kokonaisuuteen, eikä se päässyt riittävän monella tasolla esiin. Hän korostaa, että Unitedin tiimissä työskentelee äärimmäisen hyväntahoisia ihmisiä, ja halu auttaa on kova. AJ kertoo, että parasta Kikin ja Petterin sparrauksissa on ollut uudet ajatukset ja uudet kulmat.


- Se mitä me Kikin kanssa olemme tehneet, on se, että me avasimme heidän ymmärrystään, rohkeutta ja mahdollisuuksia siitä, millä muilla tavoilla he voisivat tämän missionsa tuoda esiin tässä isommassa kokonaisuudessa. Enemmänkin mission ympärille rakennettu strategia, Petteri kertoo.


- Me haettiin paljon vaihtoehtoisia liiketoimintamalleja, millä urheilijoiden auttamista pystyy tekemään laajemmin ja skaalautuvasti, että se ei pohjaudu vaan siihen henkilöstövuokraukseen, Kiki lisää.


Yksi keskeisimpiä keskusteluita, mitä Unitedin strategiatyössä käytiin, liittyi urheilu-uralta mukaan tarttuviin ominaisuuksiin, ja niiden hyödyntämiseen työelämässä. Kiki ja Petteri kiteyttävät, että ainakin itsensä managerointi, itsensä analysointi, epäonnistumisten käsittely, tiimityöskentely, resilienssi eli kestävyys sekä pitkäjänteisyys, sitoutuminen ja kilpailuhenkisyys ovat ominaisia luonteenpiirteitä urheiluun.


- Ja semmoinen, että luovuttaminen ei ole mahdollisuus. Työntekijän löytäminen, jolla on tällaiset elementit on tuiki harvinaista. Ja tässä on se, miksi urheilijat ovat yrityksille hyviä työntekijöitä, Petteri lisää.


Unitedin vahvuudet ja potentiaali


Kikin ja Petterin mukaan Eezy Unitedin potentiaali on siinä, että heidän tarjoamallaan palvelullaan on vaikutusta niinkin mielettömään asiaan kuin ihmisen elämänlaatuun. Urheilijoiden urasiirtymissä on haasteita ympäri maailmaa, ja Petteri painottaakin, että se on asia, mitä koko yhteiskunnan pitäisi lähteä tukemaan.


- Me emme niinkään nosta tässä strategiatyössä taloudellisia asioita, euroja tai jotain muita lukuja, vaan ne ovat seurausta siitä, että tehdään jotain ainutlaatuista. Unitedin potentiaali on siinä, että se pystyy eurojen lisäksi tekemään ihmisille rikkautta elämänlaatuun, ja yhteiskuntaan, ihan veronmaksusta lähtien. Tämä on paljon laajempaa, ja harvoin yhtiöillä on tällaista, Petteri kertoo.


- Tämä on intohimobisnes, ja sitä ei voi rahalla saada mitenkään. Jos sinulla on tiimissä

ihmisiä, jotka ovat kokeneet sen saman, ja heillä on hirveä sitoutuminen siihen missioon, ja sitä kautta se draivi, niin sinä et saa millään palkalla sitä samaa tekemistä ja palveluhenkeä, mitä esimerkiksi Unitedilla on. Eezy Unitedista kuullaan, se on ihan selvää. Matka on vasta alkanut, Kiki päättää.

263 katselukertaa0 kommenttia

Viimeisimmät päivitykset

Katso kaikki
bottom of page