top of page

Voittava verkostoituminen: urheiluverkostot edistävät työllistymistä

Urheilu ja liike-elämä jakavat saman perustan: kehittymisen halun ja tiimityön merkityksen. Urheilun parissa toimiville tämä filosofia ei jää vain kentälle, vaan kulkee mukana myös työelämässä. Urheilu-urasta jää kuitenkin muutakin käteen kuin sen kehittämät työelämälle arvokkaat taidot: ihmiset. Urheiluverkostoilla on valtava merkitys paitsi urheiluun itseensä, myös elämään ja työhön – niiden avulla saattaa aueta odottamattomiakin ovia. Hyvien urheiluverkostojen kautta toisensa löysivät myös käsipallon parissa vaikuttanut Tomi Puikkonen ja suomalainen, ekologisia kertakäyttöastioita valmistava yritys Cupbio. Cupbio on eturivin toimija täysin kierrätettävien kertakäyttökuppien markkinoilla. Tuotteet valmistetaan omassa tuotantolinjastossa Loviisan Strömforsin ruukissa. Yritys pyrkii aktiivisesti vähentämään muovin käyttöä kertakäyttöastioiden valmistuksessa ja edistämään muovitonta tulevaisuutta. 

 

Loppuvuodesta 2020 perustettu, kasvava yritys huomasi nopeasti, että hallinnollinen palkkaus myyntiin on tarpeen. Cupbion perustaja ja toimitusjohtaja Miika Hämäläinen kertoo yrityksen varautuneen pitkään ja työlääseen rekrytointiprosessiin myyntijohtajaa etsittäessä.  

 

– Yksi osakkaistamme tunsi ihmisiä Eezy Unitedilta. Meillä oli yrityksestä hyvä fiilis, ja kysyimme heiltä jeesiä rekrytointiin, Hämäläinen kertoo. 

 

Rekrytointiprosessi oli sujuvampi, kuin Hämäläinen osasi kuvitella. Puikkosen ansioluettelo oli ensimmäisenä hänen pöydällään.  

 

– Jäi varmaan epärealistinen kuva rekrystä, kun heti ensimmäinen ehdokas oli etsimämme henkilö, Hämäläinen nauraa ja kiittää Eezy Unitedia asiantuntemuksesta. 

 

Nykyisin myyntijohtajana Cupbiolla työskentelevällä Puikkosella on pitkä historia urheilun parissa. Aikaisemmin hän on työskennellyt yhdellä maailman johtavista urheiluvarustemerkeistä. Hän on myös toiminut oman lajinsa, käsipallon, lajiliiton toimitusjohtajana. Yli kymmenen vuotta elämästään Puikkonen on antanut vapaaehtoistyönä tekemäänsä seuratyöhön, jossa työnkuvia on ollut aina puheenjohtajasta manageriin ja pelaajavalmentajaan. Puikkonen kertoo oppineensa paljon yrittäjyydestä seuratyötä tehdessään. Sydän yrittäjyydelle sykkikin koko ajan, ja Puikkonen päätyi perustamaan ravintoloita. Sitten oli kuitenkin uusien tuulien aika. 

 

Tie nykyiseen työhön aukesi urheilumaailmassa rakennettujen hyvien verkostojen kautta. Puikkonen näkee, että juuri verkostot ovat elämässä kaiken perusta. Hänen mukaansa urheilussakin on paljolti kyse verkostoitumisesta, joka vaatii rohkeutta ja itsensä likoon laittamista. Urheilumaailma on loistava ympäristö luoda kontakteja, jotka voivat viedä elämässä pitkälle.  

 

– Urheilu on mun intohimo, ja intohimo vie aina pitkälle, Puikkonen sanoo.  

 

Toimiessaan käsipalloliiton toimitusjohtajana Puikkonen tutustui olympiakomitean koulutuksissa entiseen keihäänheittäjään, Eezy Unitedin markkinointi- ja kehitysasiantuntijaan Mikaela Ingbergiin. Kun Puikkonen myöhemmin koki kaipaavansa uusia tuulia työelämään, Ingberg huomasi LinkedInistä tämän harkitsevan alanvaihtoa. Ingberg välitti tiedon Eezy Unitedin perustajalle ja asiakkuuspäällikölle, ex-jääkiekkoilija Toni Dahlmanille, joka niin ikään oli Puikkosen vanha tuttu uran varrelta.  

 

– Dahlman soitti mulle, että olisi tällainen työ tarjolla Cupbiossa. Halusin ehdottomasti kuulla ehdotuksen, vaikka pöydällä oli samaan aikaan muitakin työtarjouksia. Istuttiin Cupbion kanssa alas, ja kun tuote on niin yksinkertainen – puhutaan kertakäyttökupista – se luo hirveästi mahdollisuuksia. Kundit sanoivat, että mieti rauhassa, mutta varo – kupit vie mennessään: sulle tulee näitä ideoita, mitä kaikkea voisi tehdä. Ja niin kävi, Puikkonen naurahtaa. 

 

Alanvaihto ja useat työtarjoukset olivat “mannerlaattoja liikuttavia” kokemuksia. Cupbion tarina vei kuitenkin mennessään. Jykevä, suomalainen metsäteollisuuden spinoff, jonka tuotteen ja yrityksen Puikkonen koki merkitykselliseksi, tuntui oikealta seuraavalta askeleelta elämässä vuosien yrittäjyyden jälkeen. Työnkuva sopi Puikkosen persoonaan, ja työn yrittäjähenkisyys innosti. 

 

– Yrittäjähenkisyys, mä elän sillä. Mä koen, että mun missio on tuoda omistajille hyviä uutisia, Puikkonen kertoo.  

 

Myyntijohtajana Puikkonen vastaa Cupbion myynnistä sekä tutkii markkinaa ja myyntistrategiaa. Hän kokee työnsä todella mielekkääksi, vaikka se on hänen ekstrovertille luonteelleen yksinäisempää kuin mihin hän on tottunut. Uudet ihmiset ja verkostot ovat innostaneet häntä. 

 

– Soitellaan Miikan kanssa 2–10 kertaa päivässä. Yhteistyömme on tosi tiivistä ja hyvää, Puikkonen kertoo.  

 

Puikkosen elämässä ohjaavia tekijöitä ovat aina olleet vapaus ja vastuu. Hän sanoo arvostavansa työssään mahdollisuutta tehdä asioita omalla tavallaan.  

 

– On tosi merkityksellinen ja syvällinen asia, että saan luoda jotain omaa ja uutta, hän kertoo. 

 

Puikkonen korostaa verkostoitumisen merkitystä urheilumaailmassa. Urheilu on hyvä alusta näyttää osaamistaan. Urheilijoille hänellä onkin yksi neuvo aktiiviuran jälkeiseen työllistymiseen ja siihen, mitä sen eteen voi tehdä jo urheilu-uran aikana: nouse esiin sieltä, näytä omaa kapasiteettiasi ja luonnettasi.  

 

– Kaikki tietävät jo, miten hyvä urheilija sä olet, älä puhu siitä. Tietenkin voidaan puhua sitoutumisesta, treenaamisesta ja asenteesta, mutta näyttäkää, että te ootte kiinnostuneita myös jostain muusta. Tuokaa se teidän kiinnostus ja osaaminen esiin, ja alkakaa puhumaan siitä ajoissa yhteistyökumppaneille, sidosryhmille ja laajemmalle yleisölle.  


455 katselukertaa0 kommenttia

Viimeisimmät päivitykset

Katso kaikki
bottom of page